تخطى إلى المحتوى
الرئيسية » رواية أتفقنا مرة لما الحياة تزعلك أنا أراضيك/بقلمي

رواية أتفقنا مرة لما الحياة تزعلك أنا أراضيك/بقلمي 2024.

السلام عليكم

كيف حآلكم .. ان شا الله بخير

اترددت كتير في في نزول روآيتي دي بس لاني احبها و اعتبرهآ من بنآتي

و نبدأ بسم الله و ع بركه الله

البـدآيـه

رمى ابو فهد مفاتيح البيت للحارس و قال و هو متنرفز : احرق البيوت دي بكبرها و لا اشوفها في و الا ضحك باستهزاء و كمل و الا اقولك دار حوالينو و شاف حرمه عجوزة معاها ولدها الصغير و كانوا بيلقطوا اكل من الزباله الله يكرمكم و اشر ع الحرمه و قال : شايف ديك العجوزة الخربانه اباك تسكنها فيها هي و ضحك بشماته و قال ولدها اللي ما يتسمى ع الله نكسب اجر من وراهم و كمل بتريقه و لا تنسى جيب اهلك و تعال اسكن فيه و يمكن يطيح البيت عليك و تموت انت و اهلك و اشكالكم و نتفك منكم مرة وحده و ركب بسيارتو و اتوجه لشركتو و هو مبسوط و مخمخ لانو شاف الزل في عيونو
حآرس البيوت او بمعنى اصح البيت الآيل للسقوط
اوصفلكم البيوت بمعنى أدق :
كانت 7 بيوت ملصقه جمب بعض جدران البيوت من فوق لتحت مشطوبه بالمايل طاقه او جمعها طيق كلها مخلعه نوافذها و من فوق البيوت مكسرة جدرانها و حاله امها حاله كان فعلا البيت مهدد انو يطيح في اي وقت
حمزة اللي هو حآرس البيوت راح كلم أهلو و الناس اللي يعرفهم و عايشين في خرآبه و دلهم ع دي البيوت و من بكرة كل واحد جهز شنطتو و اتوكلوا ع البيت

اجي اعرفكم ع الشخصيات :

أبو فهد : أحقر مخلوق ع وجه الارض عمرو 55 شيطان ع هيئه انسان يعشق يشوف الواحد مزلول قدامو و لو عليه يتمنى انو يمحي كل الفقرا عن وجه الارض و ما يبقى الا من طبقتو و يعيشو بسلام
يحب يستعبد الناس و يكون هو الامر و الناهي و يحب يكون لو فضل ع كل فقير يحس بالمتعه لمن يشوف الانكسار ع وجههم و لمن تجي بنت صغيرة تبوس يدو عشان ما يطرد ابوها العجوز من العمل

ام فهد : نفس طينه زوجها تقريبا ما عندها غير الفشخرة الكدابه و تحب تبين بنتها عند بنات الشيوخ و يعنني شوفوا بنتي جميله و غنيه و كل الشباب متخرفنين عندها و الكلام الفاضي دا احيانا تطلع فيها حنيه في كل اوقات غلط لكن اغلب الوقت تفكيرها زي تفكير زوجها عمرها 45

فهد : شيطآن ع هيئه انسان ندل مغرور وقح يكره البنات رغم كدا من بنت لبنت ياخد منها اللي يباها و ينبسط لمن تجي تترجآه و يشوفها ذليل قدامها يستمتع لمن البنت تبوس رجلو عشان تتزوج و عآطل و خلص الثانويه و ما يبى يكمل لا جامعه و لا يتوظف عايش عاله ع اهلو رآعي بنات و خمر و مخدرآت و حالتو ميؤوس منها عمرو 23

حآتم : إنسان طيب لابعد درجه دكتور اجتهد و كافح عشان يوصل للي يبغاه يعشق قسمو لابعد حد و اتحدى الكل عشان يدخلو متبري من عيلتو لولا صله الرحم و البر كان اتبرى من عيلتو من زمان مو محزنو غير اختو هيـآم الضعيفه بينهم عمرو 27

ملآك : إنسانه حقيرة طقت اخوهآ و امها تحب تتفشخر بجمالها و تنبسط لمن احد يغازلها و يرمي الرقم عليها عايشه كدا عشان الكل يكون تحت امرها عنيده و راسها حجر و عليها غرور مدري ايش يبى من حياتو عمرهآ 21 و قسمهآ عربي و ماهي جمبو اكيد 🙂

هيآم : فنآنه تشكيليه أو بمعنى اصح كانت فنانه و مات معاها الاحساس من يوم ما انعمت كان عمرها 16 سنه و صارلها حادث و انعمت طيبه و حنونه و مرهفه الاحساس و رومانسيه و عايشه حياتها تبني قصه حبها مع و لا احد بس تتمنى تعيشها مع شخص في نفس مواصفات اخوها حاتم و تتمنى ينتشلها من العذاب اللي هي في متعلقه باخوها حاتم و متبريه من عيلتها اللي كلهم يا شر اشتر

حمزة : عمرو 27 سنه إنسآن جميل لابعد مدى سواء خلقا و الا اخلاقا إنسآن رآقي محترم متفهم بس حظو و فقرو رماه في دي الشغله عشآن يعالج امو المريضه بالسكر و يصرف ع اختو حيآه و لاعن حظو اللي رماه مع دا الادمي الاقشر و اللي بس يشتمت عليه عشآن فقرو ..

أجي أعرفكم للعوآيل السته اللي سكنت البيوت الجديده و اللي يخرج منهآ أغلب أبطآلنا :

ابو أحمد : إنسآن طيب و يخاف ربو و رآعي مسؤوليه عمرو 65

أم احمد : ميته من 10 سنين و خلفت

أحمد : عمرو 27 سنه إنسآن محترم و طموح طموحو يكمل درآستو بس الفقر عيب يتمنى يملك أكبر الشركات بس حظو ما حطو الا سوآق تاكسي

نآصر : رآعي بنات و مسكرات و يلتجئ لدي الاشياء كلها بسببه همو من الفقر عمرو 24

ريهآم : البنت الوحيده فيكم تقولوا انها عربجيه تاخد حقها بنفسها ومهجده كل عيآل الحارة و قد ما حاول ابوها و احمد يهجدوها الا انها ما تهجد تحب المشآكل قد عيونها عمرهآ 21

أبو عفآف

عمرو 70 و ضرير و الام عندهآ القلب و طول الوقت تعبانه و ماهم قادرين يصرفوا عليها بسبت فقرهم مخلفين 5 بنآت

عفآف : 27 سنه هي الكبيرة و المسؤوله عن العيله بعد ابوها و هي تشتغل عامله نضافه في احد المستشفيات و قايمه بكل المسؤوليات في البيت .

روآف : إنسآنه طايشه و عايشه حيآتها بالطول و العرض و هي صاحبه مزن و اللي في راسها
تسوي ما عليها من احد تحاول قد ما تقدر انها تشتغل بس عفاف رافضه تقول وحده تكفي تصرف
و انتي امسكي البيت في غيابي بس ع ميييين ع روآف 🙂 عمرهآ 24

رفيف : عمرها 20 و تحاول تجتهد و تكمل دراسه عشان تساعد اخواتها و مرة خوافه تخاف من ضلها و كل ما سار شي راحت تبكي و تعتبر عفآف امها لانو هي تقريبا ربتهآ .

نهى و سهى : تؤام اعمارهم 16 سنه و اشقياء مطلعين عين اخواتهم و محد يقدر عليهم غير عفاف و شوية يخافوا من رواف لانها طايشه و ممكن تضربهم في اي وقت .

أبو مآزن

ابو مازن ميت لو اكتر من 7 سنين و سايب وراه مرتو و بنتو و ولدو

مرتو مصابه بالسكر من الهم اللي فيهآ .

مازن : ولدو الوحيد و قرة عينو مختفي لو اكتر من 17 سنه من كان عمرو 10 خرج من البيت و ما رجع و ما خلى مكان ما دور فيه الين قبل ما يموت وصى انهم ما يوقفوا تدوير عليه للان عندو امل انو عايش

مزن : تؤام مازن مخلصه تعليمها بسبه مازن اتواعدو كل واحد يدخل التخصص اللي يباه و يكمل لمن يتخرج مهما كانت الظروف و قلبها حاسسها للان انو مازن عايش رغم انها ما تدري فينها نقطه ضعفها امها التعبانه و مازن رغم كدا هي قويه و ما ينخاف عليها و تقدر تاخد حقها بنفسها و عندهآ سر مخبيتو محد يدري عنو غير روآف و روآف سارت ع خطاها في آخر فترة .

أبو جآبر

ابو جابر و ام جابر متوفيين في حادث من كان عُمُر عمر 8 سنين

جآبر : اتكفل باخوانو من كانت اعمآرهم ما بين 15 سنه لـ 8 سنين وقتها كانو 18 سنه لسه صغير و يبى احد ينتبه عليه بس انتبه ع اخوانو بدل ما ينتبه لعمرو و عمرو 30 سنه طيب و حنون لكن عصبي مرة و ما يرضى بالغلط و لمن يزعل يحرق الدنيا كلها و بعدها يجي يهرج ما كانو سوى شي ربى اخوانو ال 3 بكل جهد و حاول ينفذ وصيه ابو بشتى الطرق و حاول بشتى الطرق يكون لو ثروة يعيش منها و اشتغل كل شغل يخطر في بالكم عشان يصرف ع اخوانو و ما يحسسهم بالنقص من شيال اكياس لعامل صيانه لمحاسب لرجل يرش مبيد الحشرات لبياع في بسطه و في سر مخبيه عن الكل

هآجس : عمرو 27 عضيد جآبر و يدو اليمين انسان حكيم و هآدي و ما يرضى بالغلط و يحاول قد ما يقدر يصلح من غلطآت اخوانو اللي دايما يوقعوا فيه طموحو كبير بس يا ترى حيوصلك لفين يا هاجس

عمر و عمآر : تؤام مشاغبين و ما غير يطيحوا في الغلط و متفرعنين ع الفاضي يحبوا يتمشكلوا مع الخلق و ما غير طيحين هآجس في حلقهم رغم كدا طينتهم طيبه و مالهم في شغل البنات ولاشي ما غير محارش في خلق الله و هاجس يغطي عنهم عن جآبر أعمآرهم 20 و مالهم في الدرآسه طآري

العيله اللي قبل الاخيرة

ابو بندر

ابو بندر : رجل ميسور الحال و عندو فلوس و شركات لكن اختآر عيشه الفقر لسبب في راسو مرتو اتخلت عنو من يوم ما سمعت انو سار فقير و تركتلو ولد و 3 بنات

بندر : رجآل طيب و شهم و ع النيه و خدوم و مخلص و هو صآحب احمد الروح بالروح عمرو 27

روآن : مرجوجه و لسانها طويل و تحب تستهبل ع الخلق و كل ما شافت احد حلو خقت عندو عمرها 24 لكن اللي يشوف افعالها افعال طفله ما يستغنوا عنها في البيت هي سكرهم ع قولتهم

غرور : عمرهآ 23 هي و روان كانهم طباين مرا ما يتفقوا غرور اسم ع مسمى حقوده و حسوده و تتمنى الخير بس يجيها هي لوحدها و تطفش بسرعه و تحب السوق و تتمنى تسير غنيه

غرآم : عمرهآ 16 رزينه و هآديه و همها دراستها و ترضي ابوها و اخوها و تخاف من اخوها مرة

آخر عايله

عيله ابو سلطآن

ابو سلطان متزوج تلاته حريم ام سلطان اتوفت بعد ما جابت سلطان و نجود و بعدها اتزوج ام عماد ما جابت غيرو و التالته لسه جديده مالها كم شهر موهمها انو غني و وافقت تتزوج و بس جات للسعوديه كشفتو ع حقيقتو و قيدها انطست في و مكمله حياتها معاه عشان اللي في بطنها

سلطان : يشتغل سكيورتي في احد المولات طيب و عصبي و مشكلتو يدخن بشراهه ممكن يخلص بكتين في ساعه وحده عمرو 29

نجود : عمرها 21 ما غير تهتم بشكلها و مفلسه ابوها فوق ما هو مفلس و ع الحديده و ما غير تهتم بشكلها و رشاقتها و و من طخه ملاك تفكيرها جدا سطحي و ابله

عمآد : عمرو 27 و صاحب حاتم و نفس الطقه و معاه في الشغل

انتهت تقريبا اهم الشخصيات في روآيتي

اتمنى اشوف توقعاتكم ارائكم تحليلاتكم و ردودكم الجميله

فمآن الله

السلام عليكم
امممم حلوه احس انها فيها غموض واسرار
بس بنسبه للتوقعات بدري يعني الاحداث مو واضحه وانتي دخلتي علي شيخصيات ع طول
ان شاء الله بتوفيق
واتمني لما تنزلي البارت تبعتيلي الرابط
وعتبريني من المتابعه ومشجعهغرام
غرامتقبلي مروري ودي لك

اقتباس:
المشاركة الأساسية كتبها شوقي العنيد غرام
السلام عليكم
امممم حلوه احس انها فيها غموض واسرار
بس بنسبه للتوقعات بدري يعني الاحداث مو واضحه وانتي دخلتي علي شيخصيات ع طول
ان شاء الله بتوفيق
واتمني لما تنزلي البارت تبعتيلي الرابط
وعتبريني من المتابعه ومشجعهغرام
غرامتقبلي مروري ودي لك

و عليكم السلام

ابشري ي قمر

نورتي غرام

السلام عليكم

بدايه حلوه

عندي تعليق بسيييييط
و ان شاء الله حيفيدك
حاولي انك تفرقي بين الحوار والوصف
لان القارئ حيتلخبط

زي لما كتبتي

ضحك باستهزاء و كمل و الا اقولك دار حوالينو و شاف حرمه عجوزة معاها ولدها الصغير و كانوا بيلقطوا اكل من الزباله الله يكرمكم و اشر ع الحرمه و قال : شايف ديك العجوزة الخربانه ابا

انا اتلخبط لما قريتها

فلو كتبتي زي كده

ضحك باستهزاء و كمل : و الا اقولك

دار حوالينو و شاف حرمه عجوزة معاها ولدها الصغير و كانوا بيلقطوا اكل من الزباله الله يكرمكم و اشر ع الحرمه

و قال : شايف ديك العجوزة الخربانه ابا

حيكون اوضح لينا

وتاني حاجه بدل ما تكتبي عمرو الزل
اكتبي عمره .. الذل
حيكون احسن ، وما ينفر القارئ
حتى لو انتي تبي تكتبي بلهجتك
حاولي انو الحوارات فقط تكون اللهجه اللي تبيها

واخر حاجه
كان خليتينا نعرف كل بطل وكيف شخصيتو يكون احلى

اقتباس:
المشاركة الأساسية كتبها koke _tb غرام
السلام عليكم

بدايه حلوه

عندي تعليق بسيييييط
و ان شاء الله حيفيدك
حاولي انك تفرقي بين الحوار والوصف
لان القارئ حيتلخبط

زي لما كتبتي

ضحك باستهزاء و كمل و الا اقولك دار حوالينو و شاف حرمه عجوزة معاها ولدها الصغير و كانوا بيلقطوا اكل من الزباله الله يكرمكم و اشر ع الحرمه و قال : شايف ديك العجوزة الخربانه ابا

انا اتلخبط لما قريتها

فلو كتبتي زي كده

ضحك باستهزاء و كمل : و الا اقولك

دار حوالينو و شاف حرمه عجوزة معاها ولدها الصغير و كانوا بيلقطوا اكل من الزباله الله يكرمكم و اشر ع الحرمه

و قال : شايف ديك العجوزة الخربانه ابا

حيكون اوضح لينا

وتاني حاجه بدل ما تكتبي عمرو الزل
اكتبي عمره .. الذل
حيكون احسن ، وما ينفر القارئ
حتى لو انتي تبي تكتبي بلهجتك
حاولي انو الحوارات فقط تكون اللهجه اللي تبيها

واخر حاجه
كان خليتينا نعرف كل بطل وكيف شخصيتو يكون احلى

و عليكم السلام

فعلا نقآط مهمه جزآك الله خير على انك نبهتيني عليهآ

آخر نقطه حقت الشخصيآت انا سايبتهآ للبآرت الاول تعرفوآ احسن

نوريني و لا تحرميني طلتك ي حلوة .. غرام

بدايه مووفقه

،،،،،

اقتباس:
المشاركة الأساسية كتبها دلووووعه وبس غرام
بدايه مووفقه

،،،،،

تسلمي ي قمر

نورتي .. غرام

صباح الخير .. ياهلا فيك بغرام .. موفقة بطرحك .. عندي بعض الملاحظات البارت جدا جدا قصير يعتبر مقطع واحد وهالشئ غير كافي للتفاعل لان البارت الاول مهم للقارئ لانه من خلاله اذا انجذب بيكمل واذا لا مابيكمل ..

التعريف بالشخصيات بالطريقة الي طرحتيها تنفر القارئ لانه مستحيل بيتذكر هالشخصيات في البارتات الجاية لو عرفتي بالشخصية حسب ظهوره بالبارت بيكون افضل واكتفيتي بالاسم والعمر مايحتاج تسردي كل هالمعلومات لانه القارئ مابيتذكرها المفروض القارئ يتعرف على هالشئ من خلال احداث الرواية

القوانين / الإطلاع هام و الإلتزام ضروري

وهذا الموضوع راح يفيدك ياليت تطلعي عليه

قضايا

اقتباس:
المشاركة الأساسية كتبها وردة الزيزفون غرام
صباح الخير .. ياهلا فيك بغرام .. موفقة بطرحك .. عندي بعض الملاحظات البارت جدا جدا قصير يعتبر مقطع واحد وهالشئ غير كافي للتفاعل لان البارت الاول مهم للقارئ لانه من خلاله اذا انجذب بيكمل واذا لا مابيكمل ..

التعريف بالشخصيات بالطريقة الي طرحتيها تنفر القارئ لانه مستحيل بيتذكر هالشخصيات في البارتات الجاية لو عرفتي بالشخصية حسب ظهوره بالبارت بيكون افضل واكتفيتي بالاسم والعمر مايحتاج تسردي كل هالمعلومات لانه القارئ مابيتذكرها المفروض القارئ يتعرف على هالشئ من خلال احداث الرواية

القوانين / الإطلاع هام و الإلتزام ضروري

وهذا الموضوع راح يفيدك ياليت تطلعي عليه

قضايا


صباح النور

ابشري

نورتي ,, غرام

كلامي مثل وردة ما ازيد عليه شي ابد ..
مموفقه
نزلي بارت حتى تتضح الفكره .. وكثري سرد وو صف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.