الكاتبة : لهيب عشق الهوى
البارت الاول :التعريف بالشخصيات
ماريا / فتاة جميلة متخرجة من جامعة الطب بتفوق عالي عمرها 20 سنه وبتعرف تطبخ اكل لذيذ مرة
عامر/ 23عاما تخرج من جامعة الهندسة بتفوق عالي ومتهور كتير وطايش
رنا :عمة ماريا ربتها بعد ماتوفى اهلها وعندها 42سنه وبتكرهها لماريا
احمد: ابن زوج عمة رنا وبيحب ماريا 21سنه
ابو عامر :46 سنه عنده السكري وبيتمنى ان ابنه يتزوج بنت من مستواهم ومراته ميته
ليلى : اخت عامر 19 سنه بتعرف تطبخ دورها كتير قصير
إبراهيم :صديق عامر 22سنه عشقه الطبخ دوره كتير قصير
انتهى التعريف باالشخصيات سنبدأ بما بعده
كانت ماريا تعمل كأي يوم عادي وفجأة رأت رجل أعجبت بملامحه الرجولية وعضلاته اللي هي لا كبيرة ولاصغيرة يعني عضلاته متوسطة
وشافته مع مرأة افتكرتها مراته وبعد قليل نودي على مارياوقد ذهبت ونسيت الرجل بسبب العملية الجراحية الخطيرة التي اجرت لأبو
عامر وخرجت وهي بتسأل عن اي احد يمضي على اجراء العملية علشان يكون مسؤول عن الحالة من عائة ابو عامر
وكان عامر موجود فوقع بما انه ابنه البكر وبدأت العملية اول ماحصلوا على التوقيع
وبعد 3ساعات من العملية خرج الطبيب وبيقول الف مبروك نجحت العملية لكن لازم يرتاح وما يتكلم كتير ممنوع معه الكلام دلوقتي لانه تحت تأثير المخدر
ودخل عامر الغرفة باس راس وايد ابوه وبيشكر الله ان ابوه حالته كويسة
طبعا انتم اكيد عايزين تعرفوا ايه اللي حصل صح ؟اللي حصل ان ابو عامر فلست شركته لان عرف ان فيه شخص بينقل اخبار الشركة
لشركات المنافسة.
وبعدها طلع عامر من عند ابوه فشاف الممرضة فسأله عن حالة ابوه فقالت الحمد لله حالته مستقرة وشافها واعجب فيها وخصوصا بعيونها
وشفايفها الناعمةاللي تلائم وجهها
البارت الثاني
هوكان عايز يسألها سؤال شو اسمك ؟لكنه سكت قدامها ما عرف شو يقول
وبعدها نادوا عليها في مريض غرفة 306 هي راحت وسابته بيفكر فيها ولاحقها وشافها
من زجاج الغرفة وهي بتعمل شغلها وشاف المريض واهله بيشكروها على اللي عملته وقالت : هذا وجبي مو اكنر
وانا ما بستحق كل هذا الشكر الشكر لله وتعلق قلبهم بيها اكتر,قلوالها شو رأيك تتزوجين ابننا هو ولد منيح كتير ؟لكنها سرحانه
لانها عشقت الشاب اللي شافته >اللي هو عامر
ماريا:ااه
ام ابراهيم اللي هي ام المريض : انا كنت بس عم امزح كل ولادي مزوجين
ودعتهم ماريا ورحوا هم بيتهم وهي كانت عم تمشي اتخبطت بعامر من غير قصد
عندها هي اتأسفت منه وقالت :انا اسفة
عامر /لا انا الاسف انت اسمك ايه ؟
قالت له :ماريا وانت؟
قالها : عامر وبعدها بشوي قالها انت كتير حلوة وجميلة
قالت له: شكرا, وانت كتير وسيم
قالها: العفو
وضحكوا شوي وقال لها تستأذن علشان يتكلموا مع بعض وهي فعلت استأذنت لنص ساعة وراحوا الكافيتريا هي طلبت عصير
ليمون وهو طلب سفن اب
وصاروا يحكوا ويقولوا بكل اللي موجود في قلبهم واخبروا بعض بالايميلات
وبعدها خلص الوقت اللي هي استأذنته من المدير راحت تكمل شغلها
واغرمت بيه اكتر بعد ماعرفت اللي حصله >اللي هو طبعا كذب و ارسلت لها رساله وكانت من عامر ومكتوب فيها أنا بحبك
وردت عليه انا كمان بحبك
وارسلوا لبعض رسايل اغرمت بيه اكتر وكانت بتصدق كل كلمة يقولها
وفي يوم راحت معاه لشقة واحد صاحبه على اساس شقته
وراحوا لغرفة النوم عملوا علاقة وهي لما صحيت من النوم سألت حالها : انا عملت ايه ؟
وشافت جانبها رسالة قرأتها مكتوب فيها :
سامحني انا بحبك لكن عملت كل هذا لحتى أشبع رغباتي
عامر
وبعدشهرين
راحت ماريا لدكتورة نسائية وقالت لهاالدكتورة : الف مبروك انت حامل
وارسلت لعامر رسالة مكتوب فيها انا حامل
ارسل رسالة ليها مكتوب فيها اجهضيه
وبعد1اسبوع كتبت ليه :انحلت مشكلتك
وبعدها خبرت عمتها وعمتها فرحت كتير لان بيتها كان نقصه صوت اطفال
وبعد 6 سنين
البارت الثالث
عملت ماريا فحوصات لها ولأبنها
وفي الغرفة الممرضة غلطت وبدلت اشاعات الام وابنها وبسبب هذا الغلط
عرفت ماريا انها مريضة بالسرطان وخبرت عمتها واكتشفوا ان الاشاعات اتبدلت والدكتور
سأل : هي عندها اخ او اخت ؟
جاوبت ماريا: لالأسف
بعد صمت دقيقتين تكلم الدكتور احنا محتاجين لنخاع الاب أو نخاع اخ او اخت
وبعد 3ايام قررت ماريا تخبر عامر عن ابنها
راحت عند عامر في الشغل تقوله عن ابنها وعن مرضه والسكريرة سألتها انت مين واستأذنت السكرتيرة من عامر ودخلت ماريا عند عامر وبدأت المحادثة كالاتي:
-انت اللي جابك هنا ؟
-انا ما اجهضت الجنين هو لسه عايش
-انت بتقولي
قاطعته وقالت : هو عنده السرطان ومحتاجين نخاع الوالد
وعملوا فحوصات ومكتوب فيها ان هذا النخاع غير مناسب للطفل
وهو فرح فيها وقال لهااذن هذا ابني صحيح وضحك عليها
وعملت لابنها تحاليل الdna .
وارسلت نسخة لعامر ولما عامر قرأها انصدم لما قرأ التحاليل وعرف انه ابنه
لكنه فرح شوية لان عنده طفل وهو ومراته ماعندهم اطفال وهومتأكد ان مراته هاتفرح لما تعرف ان عنده طفل لكن قال في نفسه اكيد هي ها تحزن لانه
ابني انا وواحدة تانية
واتصل بماريا وقال لها شو رأيك لو تحملي ويكون في اخوه او اخته هو الل يعطي نخاعه لابننا
-موافقة لكن مو علشانك ,علشان ابني
-هو اسم ابننا ايه
-مصطفى
-امتى هاقدر اقابله
-في الوقت اللي بتحبه
-انت فين عايشة
ووصفت المكان
-انا مو فاهم اي شيء
-انا راح اجي بكرا عندك الشغل اختار الساعة
-شو رايك بالساعة 2 الظهر
-موافقة
وبكرا
البارت ال رابع
الساعة 2الظهر طلع عامر من الشركةمبسوط لكن مخبي
عرض عليها تركب السيارة وهي وافقت وركبوا السيارة
-اياك وتخبر مصطفى انك ابوه
-موافق
وهي بتقوله وبتأشر عالمكان إلين ما وصلوا ولما وصلوا شاف عامر بيت ريفي ديكوره الخارجي رائع
ولما دخل عامر شاف احمد فاتح الباب دخلت ماريا من ورا عامر
وباست احمد على خده عامر شعربالغيرة من احمد
ودخلت ماريا غرفة مصطفى لاقت مصطفى بيلعب مصارعة على البلاي ستيشن3
قالت له :مصطفى في شخص عايز يشوفك تحت يلا أنزل
-ماما حاضر
_ماما
نعم-
لو سمحت اقدر اكمل اللعبة_
-لا مصطفى وقف وانزل تحت قابل الرجل
ونزلوا وشاف مصطفى عامر ولما شافه خاف منه ومسك يد احمد وسأله
بابا من هذا الرجل؟
-ابني هذا صديقي اسمه عامر
-بابا لو سمحت اقدر اكمل اللعبة
طبعا حبيبي-
وبعد ما راح مصطفى يكمل اللعبة حصلت محادثة بين عامر واحمدوهي كالاتي
البارت الخامس
احمد : يا حقير بسببك ماريا ما تزوجتني
عامر : يعني هي مو زوجتك
-لا هي مو زوجتي
-اسمع انا هاتزوج ماريا علشان مصطفى
-ليه
-لان مصطفى عنده سرطان وانا نخاعي مانفع معه علشان كذا
البارت الخامس
-انا موافق لكن اذا حزنتها يا ويلك مني
-موافق
وبعد أسبوع
جهزوا لحفلة كتير صغيرة للفرح وهم دعوا اصدقائهم واقربائم عدد قليل منهم اللي جاؤا
كانت ماريا شكلهاخيال ومكياجها كتير بسيط وفستانها من فوق شكله عادي
من الخصر حزام كريستال ومن تحت الخصر مزين بتطريزات حلوة
وعند عامر بدله سوداءوتحته قميص ابيض وبنطلون اسود ووردة بيضاء بالبدله وحذاء اسود وحاط مكياج بسيط وخفيف
وبعد ساعتين ونص انتهى الفرح والكل راح لبيته ومصطفى واحمد راحوا وعامر وماريا
راحوا الفندق وقضوا ليلتهم وهما مبسوطين
وبعد شهرين ونص
راحت ماريا عند الدكتورة تعمل فحوصات وفرحت ماريا انها حامل ولما راحت
علشان تفرح عامر وفتحت باب البيت لقيت عامر مع حقايب او شنط وسألته
ماريا : احنا رايحين لمكان؟
عامر : انا بس اللي هاسافر انتي ماراح تسافري معي
وراح عامر من البيت على المطار وبعد 3شهور
ارسل عامر
البات السادس
ارسل عامر لماريا اوراق الطلاق وبعد اسبوعين احمد راح يزور ماريا لاقاها حامل وبتبكي فعرض
عليها انها تسافر هي ومصطفى يغيروا جو وفعلا حجز لهم تذاكر السفرلل
حزروا انتم
حجز لهم تذاكر السفر للندن وبعد سنة
عند ماريا ولد وبنتين طبعا انتم بتسألو ازاي صح؟لما ماريا ماولدت ولدت توأم وبنتين
مايا واية
اية هي اعطوا نخاعها لمصطفى لانها اللي انولدت قبل مايا
ماريا كانت خارجة للسوق فاخدت معها اية ومايا ومصطفى في واحد شافها ومعاها البنتين لان الولد كان في اخر السوق
فخطف
حزروا خطف مين؟
فالرجل خطف مايا من غير ما أحد ماينتبه ووضعها بالصندوق فدفع لصاحب السوق >حاسب على الاشياء اللي اشتراها بدكم تعرفوا ليه خطف مايا ؟لانها كانت نايمة
ولما ماريا انتبهت لعربة الاطفال ما لقت فيها مايا وصارت بتصيح اللين ماصارت ماريا خرساء فالرجل سمعها وهي بتقول مايا فقرر يغير اسمها
وبعد 5 سنوات
سافر عامر لبيته صار ينادي ماريا انا جيت وانتبه بإن في اي احد في البيت وقرأ رسالة ماريا وعرف انها موجودة في لندن
فسافر للندن لكن المشكلة انه ما بيعرف مكانها
فراح عند اخته قالها كل حاجة فتفاجأ ان في أحد في المطبخ وإن اخته بطنها منتفخ فسألها : انت حامل ولاايه؟
ليلى:انا فعلا حامل
عامر :شو؟
ليلى : انت ماحضرت فرحي من عشر سنين
عامر : مين سعيد الحظ؟
ليلى : ابراهيم
عامر : ايراهيم مين
ليلى : ابراهيم صاحبك يعني مين
عامر : انا فكرت انك اتزوجت عمرو
ليلى : هو تركني يوم فاضطروه انهم يزوجوني لابراهيم
البارت السابع
ابراهيم : مين اللي بيعمل الصوت ده
ليلى /نجلاءو أشرف
ابراهيم : مين اشرف ونجلاء
ليلى "اطفالي أشرف 9سنين ونجلاء 7 سنين
وطلع ابراهيم وأشرف من المطبخ وابراهيم شايل نجلاء>واضع نجلاء على ايده
ليلى : ليش شايل نجلاء ؟ حصلها شيء؟
ابراهيم :نجلاء نايمة ماتقلقي
ليلى ~: الحمد لله
عامر:كيف الحال؟
ابراهيم:الحمد لله انت كيف حالك؟
عامر : انا كويس الحمد لله انا ابغى اسالكم سؤال
وطلع مخفظته واظهر صورة ماريا وسألهم لو هما شافوها ؟
ليلى :هذي جارتنا ماريا
ابراهيم :هذي جارتنا وكانت بتشتغل معي في الشركة الى ان استقالت
عامر :استقالت ليه ؟
ابراهيم : انت ماعرفت؟
عامر : عرفت ايه؟
ابراهيم : ماريا باقت خرساء
عامر مصدوم :حصلها ايه؟وباقت خرساء ازاي؟
ابراهيم: مايا اتخطفت
عامر : مايا مين؟
البارت الثامن
ابراهيم: مايا بنت ماريا وبسبب اختفائها اصبحت ماريا خرساء
عامر:انا كيف اقدر اشوفها لماريا؟
ابراهيم : ليلى بتروح لها كل اسبوع
عامر : ليلى اقدر اروح معاك ؟
ليلى : طبعا ليه لا؟ لكن انا هاروح عندها بكراالساعة 9الصبح موافق تروح معي الساعة 9؟
عامر: ليه لا انا موافق
ليلى : ايه رأيك لو تبات عندنا النهاردة؟
عامر:انا موافق
بكرا الساعة 8:15
صحى عامر اخد حمام واتوضأ وصلى الضحى
واشتغل على اللاب توب قبل اخته ما تصحى
وبعد ما خلص شغل ما حس بالوقت قرر يلعب على السوليتر
اتفاجأ ان اخته موجودة وبتقول يلا اجهز احنا رايحين دلوقتي لبس بسرعة وحاط العطر اللي ماريا بتحبه
وراحوا عند ماريا وليلى طبعا معها مفتاح البيت لانها بتيجي مرة في الاسبوع وتعتني بأية
ولما فتحت ليلى الباب وجدت ان ماريا قاعدة على كرسي وحاطة صورة مايا في ايديه وفجأة حاطته على قلبها
وماريا ما حست بليلى ولكنها شمت عطر عامر لكن ماتذكرت وين هي شمته
وكان بدها تقول من هنا ولكنها خرساء كيف تقدر تتكلم
دخلت ليلى سلمت على ماريا ودخلت عند مصطفى علشان المدرسة لإنه مدرسته 9:30
صحت مصطفى وسلم عليها وبعدها راح اتحمم واتوضأ وصلى وصحت ليلى اية علشان الروضة
البارت التاسع
عامر راح عند ماريا علشان يعتذر منها على اللي عمله معاها ماريا حاولت تتكلم لكنها ماقدرت
لانها بتتذكر اللي حصل لها منه نروح عند ايه ومصطفى
ايه ومصطفى سلموا على امهم وجهزوا اشيائهم وراحوا في باص المدرسة
لكن قبل مايروحوا مصطفى شاف عامر وحاول يتذكر فين شافه لكنه ماقدر يتذكر
يوم اية
اية كانت مبسوطة واول ماراحت الروضة كلمت اصحابها ورن الجرس وراحت صفها اجيت بنت بتشبه اية>اللي هي مايا
وكل اللي شاف مايا يلتفت لاية حتى مايا ما صدقت والمعلمة سألت مايا عن حالها>اسمها وين درست اشياء متل هيك
المعلمة :رجاء رحبوا بالطالبة الجديدة وسأتها شو اسمك
مايا : اسمي رؤى
المعلمة :وين درست قبل هي الروضة؟
مايا : كنت في الروضة الخامسة اللي هي السعودية
المعلمة :عمرك كم حبيبتي ؟
مايا : عمري 5سنين
المعلمة :اجلسي على هذا الكرسي
وبدأت الحصة وكل ماالمعلمة تسأل سؤال وتشارك فيه اية ومايا تغلط المعلمة في الاسماء وبعد ماجات الفسحة اية ومايا اتعارفوا اكتر على بعض
وصاروا رفقة واية اخدت من مايا رقم بيتها
وخلصت الروضة واخيرامايا واية ركبوا الباص
يوم مصطفى
مصطفى بيشارك في الحصص يعني ممتاز يعني بالنسبة له يوم مثالي ومدرسة مثالية وام مثالية
وهو في الباص راح يسأل اخته هو كان يومها مثالي واتفاجأ وهو بيسأل مايا>اللي مفكرها اية
ان في بنت ورا بتنادي عليه التفت وجد اية انصدم وسأل اية من هذي البنت ؟
اية: هذي رؤى
مصطفى :مين رؤى ؟
اية : هذي طالبة جديدة
ومصطفى اول ماشاف اية ورؤى اتذكر مايا
انتهى يوم مصطفى
البارت العاشر
اية راحت البيت حكت لامها كل شيء حصل في المدر سة ماريا حاولت تتكلم واستأذنت اية من امها انها تجيب رؤى للبيت
ومصطفى استأذن انه يجيب واحد صاحبه للبيت يذاكروا وماريا اشارت براسها انها موافقة
ايةاتصلت برؤى ووصفت لها االمكان وحددوا الساعة 6:30 تيجي رؤى البيت
الساعة 6:30
رؤى رنت الجرس على بيت اية وفتح مصطفى الباب ولما دخلت شافت ام اية راحت سلمت عليها وجاءت اية وعرفتهم على بعض وماريا صارت تنادي رؤى مايا
رؤى حست بشيء غريب لما سمعت اسم مايا وكأنها بتعرفه وما حست بحالها الاوهي بتقول ماما
ماريا: بنتي مايا
وحضنتها مايا ومصطفى واية اتفاجؤاانها اخيرا تكلمت وحمدوا الله
وبعد ها مايا قالت لماريا :ماما اقدر اذاكر مع مايا
ماريا : طبعا يا بنتي
وبعد ماراحت تذاكر مصطفى جاء وقالها
مصطفى:انا ما بعرف كيف اتشكرك امي من خمس سنين ما اتكلمت
مايا:كيف حصل لها هذا الشيء وباقت خرساء؟
وحاكى لها كل شيء فقررت تساعدهم وبعد ماخلصت مذاكرةمع اية اتصلت على ابوها علشان ياخذها للبيت
ولما جاء ابوها دق الجرس فتح مصطفى وقاله اتفضل يا عم ودخل شاف ماريا وقرر يعتذر لها على اللي عمله فيها >خطف بنتها
ماريا :احنا لازم نقول لمايا على كل شيء
الرجل :لاما نقدر نقولها
ماريا : ليش لا هي لازم تعرف اجلا ام عاجلا بإن عندها اخت توأم
الرجل:لانه عندها راح تتركني وتروح وانا مراتي ما بتقدر تحمل علشان كدا انا خطفت بنتك
ماريا : انا بتفهم الوضع شو رأيك تجيبها مرة او مرتين بالاسبوع
الرجل :موافق
واخذ مايا وراح معها البيت لكنه ما كان عارف ان مايا سمعت كل حاجة وبتتظاهر انها ماسمعت اي حاجة
البارت الحادي عشر
وبعدهاعالساعة9:15
دق جرس البيت فتحت اية الباب وسألت مين طلع عامر ونادت على امها ومارياقالت :مين على الباب يا اية؟
اية سألت الرجل على الباب وقالها:انا اسمي عامر واستأذنت من امها تدخله ودخل عامر البيت وتفاجأ ان ماريا بدأت تتكلم
وقال :ماريا
ماريا :عامر
-انا اسف اني تركتك طول هذي المدة
-على ايش انت بتعتذر
-اني تركتك وانت حامل وما اهتمت فيك
-انت ما كنت بتعرف عن حملي ليش بتعتذر
-انا كنت السبب في اختفاء بنتنا مايا لاني ماكنت مهتمي فيك
وبوعدك انك ماراح تندمي اذا سامحتني
-انا مسامحاك من زمان
وبعد 3شهور
جات واحدة شابهة كتير مراته الاولى لعامر وجات ومعاها كيكة وراحت عند ماريا وقالت لها انا جارتك الجديدة
وإجيت لارحب بك واسمي نوير وعندي بنت اسمها رؤى وولد اسمه محمد
وصحى عامر من النوم >لان عامر وماريا عايشين مع بعض تفاجأ ان في واحدة عند الباب شابهة مراته المتوفية
فقال: منال
قالت نوير :نعم
فعرف عندها ان شكوكه كانت في محلها وان مراته ما ماتت ولاشيء وبيسأل نفسه : ايه الداعي لهذي المسرحية كانت تقول انها ماتبغاني وماحس بالوقت وهو يحاول
يلاقي جواب على سؤاله
الا ان جاءت اية وحضنته وطلبت منه شوكولاته فأشر لها على الثلاجة لكنه نسى ان بنته عندها حساسية من الشوكولاته
البارت الثاني عشر
فأغمى على اية بمجرد ما اكلت الشوكولاته وراح عندها وشالها وراح بها للمستشفى
الممرضة سألت : من المسؤول عن الحالة؟
– انا
-احنا عايزين هذي الادوية
فراح الصيدلية اللي جنب المستشفى فشاف منال فسألها:انت بتعملي ايه هنا؟
-شوفوا مين اللي بيتكلم زوجي حبيبي وروحي اللي تركني انا وابنه وبنته وفضل واحدة علي
-انت جيت ليه هنا؟
– علشان أنتقم
-تنتقمي من مين؟
-منك انت
-انا ليه؟
-لانك تركتني انا وعيالي واتزوجت
جات ماريا تطمنهم على اية وشافت الدموع اللي مو قادرة تطلع من عيونهم
والانتقام والحزن والقهر اللي في عيونهم
وقالت لهم ان اية فاقت وقالت لعامر يروح الحسابات علشان يدفع الفاتورة ولما راحت تشوف ايه قالت منال /شو رأيك اروح معك وبالمرة اتعرف على بنتك
فوافقت ماريا
وبعد اسبوعين
البارت الثالث عشر
اية مايا ومصطفى اول ماجاء عامر ما باقوا يركبوا الباص باقوا بيركبوا سيارة فلما اية ومصطفى خرجوا من المدرسة في رجل بيراقبهم وكان بيراقب امهم وكمان الاب
فخطفهم وحددوا الفدية
150.000
واتصلوا على ماريا وطلبوا الفدية وقالوا انهم هايتصلوا كل 9 ساعات
فاتصلت ماريا على عامر قالت له ان اية ومصطفى اتخطفوا وبعدها ب3ساعات خرج عامر ماريا علشان تغيير الجو وشافوا اية ومصطفى فجروا ورا العربية
اللي شافوا فيها اية ومصطفى ولما لاحظوا اللي ساقوا العربية عامر وماريا وضعوا مادة مخدرة وكتروا فيها وفتحوا الباب ورموا اية ومصطفى بعد ما تأكدوا ان اية ومصطفى ميتين ولما عامر وماريا شافوا اولادهم ميتين
ماريا صارت تقول فوقي يا اية جيبت لك الشوكولاته اللي انت بتحبيها اصحى يا مصطفى جيبت لك الشوكولاته اللي انت بتحبها فوقوا الله يخليكم
من شدة الصدمة مابقت بتتكلم وفي جنازة عيالها اغمى عليها ونقلوها على سرير غرفتها وراحت عند
الراجل اللي بيربي بنتها وبعتت له رسالة فيها :بترجاك بترجاك خليني اخد بنتي ماياهي اخر شيء باقي في حياتي وبعدها هي دخلت الحمام
والراجل كتب لها :أنا موافق بالاضافة ان مراتي ماتت وما في حدا يربيها ولو انت مابعتي الرسالة كنت انا هابعت لك رساله
وزوجها اللي قرأ رسالة الرجل وشك في مراته ولكن في حد بعت لجوال عامر صور لماريا ورجل تاني ساعتها اتأكدت شكوكه وطردها من البيت
وبعد ما طردها هي راحت عند الراجل واخدت بنتها وأرسلتها لبيت اهلها وخرجت وهي في نص الطريق اغمى عليها وبسبب شدة الوقعة فقدت الذاكرة
وفي مراة بالاربعينات شافتها ونقلتها لبيتها وطلبت الدكتور والدكتور قال انها حامل وعندها فقدان مؤقت في الذاكرة وهي لما سمعت انها حامل انصدمت وهذا اللي رجع لها صوتها
وبعدها دخلت العمة عليها تبارك لها على طفلها ولكنهاما خبرتها بموضوع فقدان الذاكرة
-ماما انا اسمي ايه؟
ساعتها المراة تذكرت بنتها وقررت انها تسمي هذي البنت على اسم بنتها تينما لها وحكت كل شيء عن بنتها على اساس انها ماتتذكر موت بنتها
وقالت بنتي انت اسمك ساره انت ارملة وحامل واعتنت المراة بماريا
البارت الرابع عشر
بعد3سنين
ماريا لسى فاقدة الذاكرة وعندها عمادعنده نفس مشكلة اخوه السرطان ماريا بتسأل العمة
-ماما ,احنا كيف راح نقدر نعيش بعد موت عماد
-بنتي خلي ثقتك في الله كبيرة وصلي ركعتين لله
وبعد ماصلت ماريا
بنتي انا عايزة اقول لك حاجة مهمة
-قولي يا ماما
-اجا الوقت لتعرفي كل حاجة
قاطعتها ماريا اعرف ايه ياماما
-سارة انت مش بنتي انا ماعندي بنات
وطلعت صورة من الدولاب وبتقولها دي بنتي وكيف هي لاقت ماريا وغيرتها لبنتهاما صدقت ماريا بالاول لكن انصدمت وسألتها
-انا ابقى مين ؟
– انا ماعرفش لكن كل اللي اعرفه انك مو بنتي
-لو سمحت اعطني ملفاتي
-ليه يابنتي ؟
-انا ها شتغل ممرضة علشان ما احملك عبيء وعبء ابني ياامي
وحضنت ماريا المراة وبتناديها امي
البارت الخامس عشر
وطبعا حاولت اكتر من مرة ولكن قالوا انهم مايحتاجوا لها لان مافي اماكن شاغرة وبيقولوا كل المدراء نتعشى مع بعض وبعدها نروح الفندق نعمل علاقة وكانت دوما تضربهم ولما راحت عند المستشفى اللي كانت بتشتغل فيها قبلوها وماكان المدير عايز يعمل معها علاقة بس لانه كان في ممرضة بتشتغل وتقاعدت فاخدت ماريا مكانهاوالممرضات اللي كانت بيتاعملوا مع ماريا نادوها
_ماريا
-انا اسفة لكن اسمي سارا مو ماريا
-احنا اللي لازم نعتذر مو انت لانك بتذكرينا بماريا
-ابغى اسألك سؤال من اول ما إجيت والكل بينادوني ماريا,هي مين ماريا؟
– ماريا هي فتاة جميلة وحنونة وشعرها بني طويل وعيونها خضراء متلك تماما لكن هي ماباقت تشتغل لانها من 14 سنة ما بقت تشتغل واخر شيء عرفناه انها اتزوجت ومات من اولادها 2وواحدة على مابعرف انها مفقودة وزوجها بقى رجل اعمال كبير من بعد انه ما لاقاهاو في اللي بيقول انها ماتت
-انا اسفة
-انت عندك اولاد؟
-اه ,عندي عماد كل حياتي لاكن مابقدر اتحمل انه هايموت
-ليش هايموت؟
-هو عنده سرطان
وبدأوقت الشغل وراحت عند الدكتور المشرف عليها وقابلت رجل طويل و شعره لونه إسود ووجهه قمحي ومفتول العضلات
ولابس بنطلون جينز وقميص أبيض وهي ماشية خبطت بيه من غير قصد واعتذروا من بعض
واتعرفوا على بعض وكان اسمه محمد وقالها :شو رأيك لو اعتذر منك بطريقتي
-كيف؟
-اعزمك على شيءء بارد
-أناموافقة بس إمتى
-اليوم بعد الدوام, موافقة؟
-لاكن فين؟
االبارت السادس عشر
-الكافيتريا القريبة من هنا
-لاكن انا عندي شرط
-شو هو؟
-مانتأخر
-موافق
وبعد 3دقايق إتصلت ماريا بإمها وإبنها وقالت إنها راح تتأخر
وخرجت ماريا وقابلت محمد
وانتهى الجزء الاول من الرواية الرجاء التعليق عليها